Projekt

Projekt „Żagle rozwiń – program rozwoju kompetencji studentów kierunków technicznych w Akademii Marynarki Wojennej” jest przedsięwzięciem realizowanym przez Akademię Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, finansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, Osi priorytetowej III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.

Projekt realizowany jest w terminie od 1 października 2017 r. do 31 lipca 2020 r.

Celem projektu jest wzmocnienie kompetencji zawodowych i w zależności od potrzeb Uczestników/Uczestniczek projektu komunikacyjnych, w zakresie przedsiębiorczości, informatycznych lub analitycznych 86 studentów ostatnich czterech semestrów studiów I stopnia lub II stopnia kierunków: informatyka, mechatronika, automatyka i robotyka, mechanika i budowa maszyn, Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego i Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, odpowiadających potrzebom otoczenia społeczno-gospodarczego w okresie 01.10.2017 r. do 31.07.2020 r.

Efekty projektu:

Efektem realizacji projektu powinien być wzrost kompetencji studentów biorących w projekcie, a tym samym umożliwienie im lepszego dopasowania się do potrzeb rynku pracy.

  • Wartość projektu: 999 802,50 PLN
  • Dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 842 633,55 PLN  (87,53%)
  • Dofinansowanie z budżetu państwa: 120 016,95 PLN (12,47%)
  • Wkład własny Akademii Marynarki Wojennej:  37 152,00 PLN (3,72%)

W ramach projektu przewidziano 5 obszarów wsparcia uczestników. Ponadto uczestnicy mają prawo do:

  • pomocy szkoleniowych;
  • cateringu w trakcie wybranych szkoleń;

Przed rozpoczęciem i po zakończeniu szkoleń każdy uczestnik weźmie udział w Bilansie Kompetencji celem zbadania jego kompetencji w obszarach udzielanego wsparcia.

Obszar 1: WARSZTATY KOMPETENCJI MIĘKKICH

Każdy uczestnik otrzyma wsparcie w postaci 4 z 6 dostępnych warsztatów rozwijących kompetencje „miękkie”, których braki zostaną zidentyfikowane podczas bilansu kompetencji na rozpoczęciu projektu. Grupy średnio. 8-12 os., w zależności od potrzeb. 4 x 2 dni (8h/dzień).

  1. Analityczne rozwiązywanie problemów i podejmowania decyzji: proces rozwiązywania problemów, podstawowe błędy decyzyjne, niepewność  i ryzyko, kreatywne podejście do rozwiązywania problemów.
  2. Personal branding i autoprezentacja dla inżynierów: podstawy komunikacji, mowa ciała, zasady prezentacji, sposoby i techniki radzenia sobie ze stresem.
  3. Komunikacja interpersonalna w środowisku technicznym: metody komunikacji, jak komunikować się między działami „mówiącymi” różnymi językami, zakłócenia i błędy w komunikacji, udzielanie informacji zwrotnej, szumy, asertywność.
  4. Trening pracy w zespole: budowanie efektywnych zespołów, planowanie zadań, wyznaczanie celów, delegowanie obowiazkow, zarządzanie czasem zespołu, cechy zespołów, które osiągają sukces.
  5. ABC przedsiębiorczości dla inżyniera: specyfika i zasady działania spółek spin off/out, komercjalizacja technologii, jak stworzyć biznesplan, zakładanie i prowadzenie firmy, jak rozwinąć i wzmocnić w sobie postawę przedsiębiorczą.
  6. Kompetencje informatyczne w praktyce: narzędzia i programy do tworzenia harmonogramów,organizacji pracy zespołu, komunikacji, zdalna praca zespołu projektowego,dostęp do danych,wyszukiwanie informacji w internecie.

Obszar 4: CERTYFIKOWANE SZKOLENIA PODNOSZĄCE KOMPETENCJE ZAWODOWE

Każdy uczestnik będzie brał udział w 1 szkoleniu zleconym i wybranych szkoleniach certyfikowanych wewnętrznych organizowanych przez jednostki organizacyjne AMW. Lista szkoleń została przygotowana z uwzględnieniem kierunku studiów.

Mechanika i budowa maszyn

  • Szkolenie 1: kurs STCW dowodzenia siłownią okrętową (31h)
  • Szkolenie 2: do wyboru:
    • Wibrodiagnostyka i pomiar drgań(18h) lub
    • Matlab (36h)

Automatyka i robotyka oraz Mechatronika

  • Szkolenie 1: Szkolenie zewnętrzne- do wyboru
    • Programowanie robotów (24h),
    • Programowanie sterowników PLC (30h),
    • LabVIEW Core 3 +Data Acquisition and Signal Conditioning (24h)

Informatyka

  • Szkolenie 1: Akademia CISCO Sem. 3 –  SCALING NETWORKS (Skalowanie sieci komputerowych) + Sem. 4  – CONNECTING NETWORKS (Dostęp do sieci rozległych WAN)
  • Szkolenie 2:  jedno szkolenie certyfikowane zewnętrzne (ok.18-40h) z tematyki wykraczającej poza kształcenie na  kierunku m.in. z zakresu sieci, testowania, programowania, baz danych, przetwarzania danych.

Obszar 2: KURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO TECHNICZNEGO

Konwersatoria w gr. 9-10 os. dostosowane do kierunku studiów – dopasowanie harmonogramu kursu do planu zajęć. Program kursu ma efektywnie poszerzać kompetencje językowe z ukierunkowaniem na komunikację w branży technicznej, wprowadzić do słownictwa specjalistycznego, przygotować do samodzielnej lektury oryginalnych anglojęzycznych tekstów technicznych. Na zakończenie kursu każdy uczestnik poddany zostanie certyfikującemu egzaminowi TOEIC Listening&Reading. 30h/semestr x 2 semestry

Obszar 3: DODATKOWE ZAJĘCIA PROWADZONE PRZEZ PRACODAWCÓW

Zajęcia w formie warsztatów ukierunkowane będą na prezentację szerszej gamy specjalizacji istniejących w branży i będą wzbogacać wiedzę i umiejętności zdobyte podczas projektu grupowego. Liczba przewidzianych godzin zależy do kierunku:

  • Informatyka – 4 spotkania po 4h
  • Mechanika i budowa maszyn – 4 spotkania po 4h
  • Automatyka i robotyka oraz Mechatronika – 30h – 10 spotkań po 3h (cykl tematyczny w formie szkolenia)

Praktyk zawodu z zewnątrz [z min. 2 letnim dośw. zaw. w dziedzinie] przedstawi specyfikę działalności swojej firmy w postaci prezentacji wybranych praktycznych zadań realizowanych na co dzień oraz zaprezentuje działanie narzędzi, które są niezbędne do ich realizacji. Celem tych zajęć jest z jednej strony przedstawienie najbardziej aktualnych metod, narzędzi i technik stosowanych w zawodzie, z drugiej zaznajomienie ze specyfiką działalności wybranych przedstawicieli otoczenia gospodarczego.

Obszar 5: ZAJĘCIA PRAKTYCZNE W ZESPOŁACH PROJEKTOWYCH

Projekt grupowy jest realizowany bezpośrednio przez uczestników projektu pod nadzorem mentorów. Celem jest rozwój kompetenecji zawodowych (realizacja konkretnego zadania) i komunikacyjnych (praca w zespole,odnalezienia swojej funkcji w grupie, samodyscyplina, itd.), podniesienie samooceny i zwiększenie pewności w zakresie posiadanych umiejętności zawodowych i komunikacyjnych.

Etapy projektu grupowego:

1. Terenowe warsztaty liderskie –  Cel: budowa zespołu projektowego, przydział ról w zespołach, (weekend, w grupach 5-6 os., 2 dni x8h).

2. Wizyta studyjna u wskazanego pracodawcy –  Cel: zaznajomienie ze specyfiką pracy w danej branży, rozpoznanie funkcjonowania firmy, rozpoznanie problemu (4h)

3. Przygotowanie projektu grupowego — Efekt: dokumentacja techniczna opracowanego rozwiązania, utwór w postaci aplikacji, makieta, itd. (ok.8-10 tyg.po 4h/tydz. konsultacji z mentorem)

ue