Projekt „Żagle rozwiń – program rozwoju kompetencji studentów kierunków technicznych w Akademii Marynarki Wojennej” jest przedsięwzięciem realizowanym przez Akademię Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, finansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, Osi priorytetowej III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
Projekt realizowany jest w terminie od 1 października 2017 r. do 31 lipca 2020 r.
Celem projektu jest wzmocnienie kompetencji zawodowych i w zależności od potrzeb Uczestników/Uczestniczek projektu komunikacyjnych, w zakresie przedsiębiorczości, informatycznych lub analitycznych 86 studentów ostatnich czterech semestrów studiów I stopnia lub II stopnia kierunków: informatyka, mechatronika, automatyka i robotyka, mechanika i budowa maszyn, Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego i Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, odpowiadających potrzebom otoczenia społeczno-gospodarczego w okresie 01.10.2017 r. do 31.07.2020 r.
Efekty projektu:
Efektem realizacji projektu powinien być wzrost kompetencji studentów biorących w projekcie, a tym samym umożliwienie im lepszego dopasowania się do potrzeb rynku pracy.
- Wartość projektu: 999 802,50 PLN
- Dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 842 633,55 PLN (87,53%)
- Dofinansowanie z budżetu państwa: 120 016,95 PLN (12,47%)
- Wkład własny Akademii Marynarki Wojennej: 37 152,00 PLN (3,72%)
W ramach projektu przewidziano 5 obszarów wsparcia uczestników. Ponadto uczestnicy mają prawo do:
- pomocy szkoleniowych;
- cateringu w trakcie wybranych szkoleń;
Przed rozpoczęciem i po zakończeniu szkoleń każdy uczestnik weźmie udział w Bilansie Kompetencji celem zbadania jego kompetencji w obszarach udzielanego wsparcia.
Obszar 1: WARSZTATY KOMPETENCJI MIĘKKICH
Każdy uczestnik otrzyma wsparcie w postaci 4 z 6 dostępnych warsztatów rozwijących kompetencje „miękkie”, których braki zostaną zidentyfikowane podczas bilansu kompetencji na rozpoczęciu projektu. Grupy średnio. 8-12 os., w zależności od potrzeb. 4 x 2 dni (8h/dzień).
- Analityczne rozwiązywanie problemów i podejmowania decyzji: proces rozwiązywania problemów, podstawowe błędy decyzyjne, niepewność i ryzyko, kreatywne podejście do rozwiązywania problemów.
- Personal branding i autoprezentacja dla inżynierów: podstawy komunikacji, mowa ciała, zasady prezentacji, sposoby i techniki radzenia sobie ze stresem.
- Komunikacja interpersonalna w środowisku technicznym: metody komunikacji, jak komunikować się między działami „mówiącymi” różnymi językami, zakłócenia i błędy w komunikacji, udzielanie informacji zwrotnej, szumy, asertywność.
- Trening pracy w zespole: budowanie efektywnych zespołów, planowanie zadań, wyznaczanie celów, delegowanie obowiazkow, zarządzanie czasem zespołu, cechy zespołów, które osiągają sukces.
- ABC przedsiębiorczości dla inżyniera: specyfika i zasady działania spółek spin off/out, komercjalizacja technologii, jak stworzyć biznesplan, zakładanie i prowadzenie firmy, jak rozwinąć i wzmocnić w sobie postawę przedsiębiorczą.
- Kompetencje informatyczne w praktyce: narzędzia i programy do tworzenia harmonogramów,organizacji pracy zespołu, komunikacji, zdalna praca zespołu projektowego,dostęp do danych,wyszukiwanie informacji w internecie.
Obszar 4: CERTYFIKOWANE SZKOLENIA PODNOSZĄCE KOMPETENCJE ZAWODOWE
Każdy uczestnik będzie brał udział w 1 szkoleniu zleconym i wybranych szkoleniach certyfikowanych wewnętrznych organizowanych przez jednostki organizacyjne AMW. Lista szkoleń została przygotowana z uwzględnieniem kierunku studiów.
Mechanika i budowa maszyn
- Szkolenie 1: kurs STCW dowodzenia siłownią okrętową (31h)
- Szkolenie 2: do wyboru:
- Wibrodiagnostyka i pomiar drgań(18h) lub
- Matlab (36h)
Automatyka i robotyka oraz Mechatronika
- Szkolenie 1: Szkolenie zewnętrzne- do wyboru
- Programowanie robotów (24h),
- Programowanie sterowników PLC (30h),
- LabVIEW Core 3 +Data Acquisition and Signal Conditioning (24h)
Informatyka
- Szkolenie 1: Akademia CISCO Sem. 3 – SCALING NETWORKS (Skalowanie sieci komputerowych) + Sem. 4 – CONNECTING NETWORKS (Dostęp do sieci rozległych WAN)
- Szkolenie 2: jedno szkolenie certyfikowane zewnętrzne (ok.18-40h) z tematyki wykraczającej poza kształcenie na kierunku m.in. z zakresu sieci, testowania, programowania, baz danych, przetwarzania danych.
Obszar 2: KURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO TECHNICZNEGO
Konwersatoria w gr. 9-10 os. dostosowane do kierunku studiów – dopasowanie harmonogramu kursu do planu zajęć. Program kursu ma efektywnie poszerzać kompetencje językowe z ukierunkowaniem na komunikację w branży technicznej, wprowadzić do słownictwa specjalistycznego, przygotować do samodzielnej lektury oryginalnych anglojęzycznych tekstów technicznych. Na zakończenie kursu każdy uczestnik poddany zostanie certyfikującemu egzaminowi TOEIC Listening&Reading. 30h/semestr x 2 semestry
Obszar 3: DODATKOWE ZAJĘCIA PROWADZONE PRZEZ PRACODAWCÓW
Zajęcia w formie warsztatów ukierunkowane będą na prezentację szerszej gamy specjalizacji istniejących w branży i będą wzbogacać wiedzę i umiejętności zdobyte podczas projektu grupowego. Liczba przewidzianych godzin zależy do kierunku:
- Informatyka – 4 spotkania po 4h
- Mechanika i budowa maszyn – 4 spotkania po 4h
- Automatyka i robotyka oraz Mechatronika – 30h – 10 spotkań po 3h (cykl tematyczny w formie szkolenia)
Praktyk zawodu z zewnątrz [z min. 2 letnim dośw. zaw. w dziedzinie] przedstawi specyfikę działalności swojej firmy w postaci prezentacji wybranych praktycznych zadań realizowanych na co dzień oraz zaprezentuje działanie narzędzi, które są niezbędne do ich realizacji. Celem tych zajęć jest z jednej strony przedstawienie najbardziej aktualnych metod, narzędzi i technik stosowanych w zawodzie, z drugiej zaznajomienie ze specyfiką działalności wybranych przedstawicieli otoczenia gospodarczego.
Obszar 5: ZAJĘCIA PRAKTYCZNE W ZESPOŁACH PROJEKTOWYCH
Projekt grupowy jest realizowany bezpośrednio przez uczestników projektu pod nadzorem mentorów. Celem jest rozwój kompetenecji zawodowych (realizacja konkretnego zadania) i komunikacyjnych (praca w zespole,odnalezienia swojej funkcji w grupie, samodyscyplina, itd.), podniesienie samooceny i zwiększenie pewności w zakresie posiadanych umiejętności zawodowych i komunikacyjnych.
Etapy projektu grupowego:
1. Terenowe warsztaty liderskie – Cel: budowa zespołu projektowego, przydział ról w zespołach, (weekend, w grupach 5-6 os., 2 dni x8h).
2. Wizyta studyjna u wskazanego pracodawcy – Cel: zaznajomienie ze specyfiką pracy w danej branży, rozpoznanie funkcjonowania firmy, rozpoznanie problemu (4h)
3. Przygotowanie projektu grupowego — Efekt: dokumentacja techniczna opracowanego rozwiązania, utwór w postaci aplikacji, makieta, itd. (ok.8-10 tyg.po 4h/tydz. konsultacji z mentorem)